Passie voor mobiliteit!
Generic selectors
Enkel exacte resultaten
Zoek in titel
Zoek in content
Post Type Selectors

Adviseer je klanten over de juiste bandenspanning

Meer dan de helft van de Nederlandse automobilisten heeft niet genoeg kennis van de juiste bandenspanning en rijdt hierdoor rond met te zachte banden. Hier ligt een mooie taak voor de autobedrijven! Maak jij jouw klanten al bewust van de onnodige kosten en gevaren van het rijden met een te lage bandenspanning?

De juiste bandenspanning

Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de automobilisten geen kaas gegeten heeft van autobanden. Slechts 18% weet dat de minimale profieldiepte van zomerbanden 1,6 millimeter is. Ook weten zij niet dat de spanning van de banden het beste gemeten kan worden wanneer de banden koud zijn. 60% van de automobilisten rijdt dan ook rond met te zachte banden. De juiste spanning is belangrijk voor onder andere de portemonnee van je klant. Met een te lage spanning worden de banden te heet, slijten ze sneller en wordt er meer brandstof verbruikt. Ook is het onveiliger door de vermindering van de grip op de weg en de langere remweg.

Ook blijkt uit het onderzoek dat de automobilisten niet vaak genoeg de spanning van de banden controleren. Een band verliest ongeveer 0,06 bar aan spanning per maand en hierdoor is het belangrijk om de spanning iedere 2 maanden te controleren. Dit wordt nu nog door de helft van alle Nederlanders minder dan 3 keer per jaar gedaan. Tijd voor verandering dus!

bandenspanning

Lage bandenspanning is slecht voor het milieu

Het rijden met te zachte banden is gevaarlijk en zorgt voor meer brandstofkosten en bandenslijtage. Daarnaast is het ook nog eens slecht voor het milieu. Een onjuiste bandenspanning zorgt namelijk voor meer CO2-uitstoot, doordat er meer brandstof verbruikt wordt. Bovendien wordt het geluid van de rollende banden luider naarmate de banden zachter zijn.

“Als alle auto’s met de juiste bandenspanning zouden rondrijden, zouden we zo’n 0,4 Megaton CO2 per jaar aan uitstoot besparen. Dat is vergelijkbaar met de jaarlijkse uitstoot van alle huishoudens in de gemeente Groningen.” – Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur en Milieu)

Campagne

Om automobilisten bewuster te maken van het belang van een juiste bandenspanning, zijn verschillende partijen (onder andere BOVAG en ANWB) een campagne gestart. “Geef je banden lucht” is een initiatief om automobilisten aan te sporen actief de banden te controleren op spanning en beschadigingen. Jij kunt hier als autobedrijf van profiteren. De campagne loopt nu al een lange tijd, waardoor klanten er beter van op de hoogte zijn. Als jij ze nog extra herinnert, zullen ze dit zeker waarderen.

Verleen service

Het is belangrijk om je klanten te adviseren om met de juiste bandenspanning te rijden om onnodige problemen en kosten te voorkomen. Dit kun je doen door de bandenspanning tijdens een afspraak te controleren en door je klant naar behoren te informeren. Help ze een handje door ze een tool mee te geven voor het meten van de diepte van hun bandenprofiel. Deze ijskrabber met bandenprofielmeter is bijvoorbeeld een handige weggever! Of deze sleutelhangers waar jij uiteraard jouw bedrijfsgegevens op kunt laten bedrukken.

Deel dit bericht :

Wij maken gebruik van cookies om de gebruiks­­vriendelijkheid van onze website te verbeteren. Daarnaast kunnen we je hierdoor gerichte content bieden op onze websites, via onze andere kanalen en andere media. We onthouden je keuze zodat je niet iedere keer dat je onze website bezoekt deze vraag te zien krijgt. Naast het accepteren van de cookies, kan je de cookies ook beheren via 'Cookie instellingen'.
Accepteer cookiesCookie instellingenPrivacy statement