Passie voor mobiliteit!
Generic selectors
Enkel exacte resultaten
Zoek in titel
Zoek in content

Duurzame klantrelaties bepalen de toekomst van jouw autobedrijf

Bij Pelster Automotive focussen we steeds meer op klantenbinding. Vooral nu de elektrische voertuigen steeds meer op de wegen verschijnen en de digitalisering van de autobranche in een versnelling komt, worden duurzame klantrelaties belangrijker dan ooit. Wat is het verband tussen de verwachte toename van agentschappen in de autobranche en duurzame klantrelaties? Wat is het voordeel voor jouw bedrijf van nu investeren in klantenbinding? We leggen het je uit en geven je tips!

Zijn duurzame klantrelaties via online verkoop te ontwikkelen?

Op ons vorige blog over waar de toekomst ligt van autoverkoop werd duidelijk dat een online voortraject als prettig wordt ervaren, maar dat de definitieve aankoop door 83 procent van de consumenten momenteel liever in een showroom wordt gedaan. De consumenten geven aan dat ze in een showroom makkelijker vragen kunnen stellen, in hun eigen tempo de auto kunnen bekijken en dat ze de opties beter begrijpen.

Hoewel de consumenten vandaag de dag dus nog een duidelijke voorkeur hebben voor ‘offline’ aanschaf van een auto, kunnen we er niet omheen dat de huidige traditionele manier van autoverkoop al aan het veranderen is. Met de toename van EV’s en daardoor de afname van contactmomenten tussen dealers/garages en klanten, zien we dealerschappen steeds meer gaan veranderen in agentschappen. Na Tesla en Polestar beginnen ook merken als Volvo en Ford zich in de online autoverkoop te verdiepen.

Er is alleen een grote ‘maar’. Auto’s worden door de gemiddelde Nederlanders namelijk niet jaarlijks gekocht en we praten ook niet over een paar tientjes. Voor aanschaf van een auto is dus vertrouwen nodig. Dat vertrouwen, die duurzame klantrelatie, is online veel moeilijker te realiseren. Hier liggen dus de kansen!

Dealerschap vs. agentschap

Zoals al wel bekend heeft een agentschap een heel ander verdienmodel dan een dealerschap. Als agent bekleed je meer de functie van een bemiddelaar tussen de importeur/fabrikant en de klant voor een afgesproken ‘fee’. Verkoopmarges en bonussen zullen minder van toepassing zijn, maar een groot voordeel is wel dat een bij een agentschap de investeringen in voorraad en panden richting de fabrikant verschuiven.

Aangezien een agent zich niet meer op prijs kan onderscheiden, zal service en klantenbinding het verschil gaan maken. Duurzame klantrelaties worden dus cruciaal zodat de klanten terugkomen voor de fijne service en informatie.

Duurzame klantenrelaties ontstaan door klantenbinding

Klantenbinding kent natuurlijk veel vormen. Denk aan een extra leuk aflevermoment, een blijvend aflevergeschenk, comfortabele stoelen en een goede kop koffie tijdens het wachten, maar ook zeker eerlijke en juiste informatie bieden. Bij Pelster zijn we gespecialiseerd in passende en blijvende aflevergeschenken waar jouw klant echt iets aan heeft. Voor een aantal goede tips en ideeën, kun je hieronder ons E-book downloaden.

Uiteraard helpen we je ook graag persoonlijk verder. Neem daarvoor even contact op!

Deel dit bericht :

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Wij maken gebruik van cookies om de gebruiks­­vriendelijkheid van onze website te verbeteren. Daarnaast kunnen we je hierdoor gerichte content bieden op onze websites, via onze andere kanalen en andere media. We onthouden je keuze zodat je niet iedere keer dat je onze website bezoekt deze vraag te zien krijgt. Naast het accepteren van de cookies, kan je de cookies ook beheren via 'Cookie instellingen'.
Accepteer cookiesCookie instellingenPrivacy statement