Passie voor mobiliteit!
Generic selectors
Enkel exacte resultaten
Zoek in titel
Zoek in content

Zo behoud je je klanten in de autobranche

De autobranche is aan het veranderen. Dat zien we allemaal. Hier zijn een aantal redenen voor, waaronder de toename van elektrische voertuigen. Hoe kun jij er alsnog voor zorgen dat jouw klanten regelmatig bij jou komen? Op dit blog leggen we je de belangrijkste redenen uit voor klantenbinding! Onderaan vind je een aantal van onze tips.

Waarom wordt klantenbinding zo belangrijk in de autobranche?

Laten we eerst even bij het begin beginnen. Want waar komt die ‘verandering’ waar de branche het over heeft eigenlijk vandaan? Dat komt omdat er momenteel een aantal grote ontwikkelingen in de autobranche samenvallen. De toename van EV’s is zeker een van de grootste ontwikkelingen, maar de toetredende big tech bedrijven en online autoverkoop spelen ook een grote rol in dit verhaal.

Daarnaast is de verwachting dat we steeds meer af gaan stappen van de traditionele manier van auto’s kopen zoals we dat de afgelopen decennia gewend zijn. 81 Procent van de 1100 door KPMG ‘Automotive Executive Survey’ ondervraagde bestuurders uit de automobielindustrie geeft aan dat ze verwachten dat in 2030 minimaal 40 procent van de verkochte auto’s rechtstreeks bij de fabrikant online besteld gaat worden. Ook 63 procent van de Europese autofabrikanten deelt deze verwachting, maar zij denken zelfs dat 40 tot 80 procent bij de fabrikanten gekocht gaat worden.

Het grootste gedeelte van de ondervraagde bestuurders geeft ook aan dat het kopen en leasen van auto’s steeds meer concurrentie gaat krijgen van nieuwe abonnementsvormen om auto’s te delen. De markt staat de grootste verandering te wachten in 130 jaar. Dus hoe bereid je je daar op voor?

De kansen voor de autobedrijven

We hebben je hierboven uitgelegd waar de komende veranderingen vandaan komen. Dat de verkoop van auto’s gaat verschuiven van dealer naar fabrikant, is voor de klant zeker niet altijd een goede ontwikkeling. Hier liggen dus ook de kansen voor de dealers. De ervaring leert namelijk dat een autofabrikant niet zo sterk is in het relatiebeheer met de klant. De persoonlijke aanpak, de service, de tijd nemen voor je klant, dat kan een autofabrikant moeilijk realiseren.

De gemiddelde Nederlander koopt maar een aantal keer in zijn of haar leven een ‘nieuwe’ auto. Een auto is een behoorlijke uitgave en de meeste mensen kopen een auto omdat ze hem dagelijks moeten gebruiken. Het belangrijkste aspect voor de klant om over te gaan tot aankoop is dus vertrouwen. Een persoonlijke service zorgt voor herkenning en herkenning zorgt voor vertrouwen. Dit is precies het voordeel wat de dealers hebben ten opzichte van de fabrikanten. Hierin speelt klantenbinding een cruciale rol en daar moeten dealers tijd in gaan steken.

Top 3 tips voor klantenbinding tijdens het aflevermoment

Maak er een feestje van!

Verhul de auto met een coverdoek zodat de klant tijdens de aflevering zijn of haar nieuwe auto als het ware moet ‘uitpakken’. Dit zorgt ervoor dat de klant merkt dat jouw bedrijf echt even de tijd neemt voor de afhandeling. Reken maar dat de klant zo’n leuk moment onthoudt en zal doorvertellen. Mond-op-mond reclame is een van de meest effectieve manieren van reclame!

Denk aan een mooi aflevergeschenk. Bij de aankoop van een auto hoort ook een passend geschenk als bedankje voor het vertrouwen dat de klant in jouw bedrijf heeft. Kies dus voor een iets luxer geschenk waar de klant ook echt iets aan heeft. Hierboven zie je pakket met leren sleutelhanger en mapje voor autopasjes. Handig en mooi!

Een ander leuk geschenk om ook mee te geven is zo’n hervulbaar snoeppotje dat perfect in een bekerhouder past. Het grote voordeel van dit geschenk is dat jouw logo geregeld in de auto gezien wordt. Bij auto gerelateerde zaken zullen klanten dus sneller aan jouw bedrijf denken. Zéker als ze tevreden waren over de eerdere service.

Deel dit bericht :

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Geschreven door
Wij maken gebruik van cookies om de gebruiks­­vriendelijkheid van onze website te verbeteren. Daarnaast kunnen we je hierdoor gerichte content bieden op onze websites, via onze andere kanalen en andere media. We onthouden je keuze zodat je niet iedere keer dat je onze website bezoekt deze vraag te zien krijgt. Naast het accepteren van de cookies, kan je de cookies ook beheren via 'Cookie instellingen'.
Accepteer cookiesCookie instellingenPrivacy statement